جمعه , ۲۸ مهر ۱۳۹۶
آخرین خبرها
اهمیت حجاب در آموزه های دینی واحادیث”شماره۳”

اهمیت حجاب در آموزه های دینی واحادیث”شماره۳”

((مهدی تنجو))
ریاست اداره تبلیغات اسلامی مه ولات لباس و پوشاندن بدن رایکی از نیازهای انسان دانست وگفت: لباس انسان را از سرما و گرما محافظت می‌کند و افزون بر این می­تواند مایه تجمل و زینت نیز ‌باشد و همراه با رنگ و مدل­های خاص، در تحریک یا عدم تحریک غریزه جنسی خود یا دیگران مؤثر واقع شود و آنگاه که سبب تحریک نامشروع گردد لازم است از آن بپرهیزد.

حجت الاسلام فاطمی گفت:مراد از عفتِ در پوشش، پرهیز از پوشش‌های تحریک­زاست و تحریک­زاییِ لباس هم به چهارگونه ممکن است انجام پذیرد:
۱. یا به نوع و مدل لباس است(مانند لباس‌های کوتاه، تنگ و چسبان)
۲. یا به رنگ لباس است (مثل رنگ­های برّاق، روشن و جذّاب)
۳. یا به جنس لباس است(مانند لباس­های نازک و بدن­نما؛ و یا بسیار نرم یا زبر در خصوص لباس­های زیر)
۴. یا به نوع آرم و تصویر و کلمات خاصی که بر روی لباس نقش بسته است.

وی به بررسی کلید واژه حجاب پرداخت واظهار نمود:حجاب، واژه عربی است به معنای منع کردن؛ و از آنجا که به صورت اسم فاعل به­کار رفته، به­معنای مانع و منع­کننده می­باشد. به پرده، حجاب می­گویند، زیرا مانع از دیدن است. و به دربان، حاجب گفته می­شود، زیرا وی مانع از ورود افراد است. و به چادر بانوان نیز حجاب گویند چون مانع از دیده شدنِ نمودها و جاذبه ­های جنسیتی آنان است لذااین واژه در قرآن کریم به­معنای پرده­ای که مانع از نگاه و اختلاط باشد نیز به­کار رفته است:  وَ إِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ  و هنگامی که چیزی از وسایل زندگی را از آنان(زنان) درخواست می­کنید از پشت پرده درخواست ­کنید؛ این کار برای پاکی دل­های شما و آنان بهتر است!

این مقام مسئول در خصوص رابطه حجاب و عفاف یادآور شد وگفت: واژه عفاف به معنای خویشتنداری و پرهیز می­باشد و پرهیز، پدید آمدنِ حالتی است برای نفس، که آدمی را از غلبه شهوت باز می­دارد و اغلب همرمثلاً فرد عفیف به محضِ مواجهه با صحنه تحریک­زا، بی­درنگ چشم فرو می­گیرد و بدین ­ترتیب عفت دیدگانش را پاس می­دارد و یا از پوششِ تحریک­زا و اغواگر اه با ظهور و بروز و نمود بیرونی است. می­پرهیزد و بدین­گونه در ظاهر، حجاب و عفت در پوشش را رعایت می­کند. و به عکس فرد بی­عفت چون در نفسِ خویش حالت پرهیز ندارد رفتارهای بیرونی­اش غالباً تحریک­زا و فسادآور است و به فرموده امام صادق علیه­السلام: فسادِ ظاهر، ناشی از فساد باطن می­باشد. «فَسادُ الظّاهرِ مِن فَسادِ الباطِنِ»

فاطمی گفت:«ظاهر انسان دست­اندرکار نقش­زنی بر باطن اوست؛ هر گاه نقشی بر پیکر انسان نمودار شود، شبحی با رنگ و بوی خود در باطن خواهد افکند. شگفت تر آن ­است که اگر این نقش با تَکَلُّف و تَصَنُّع نیز به خود بسته شود، باز طنینی درونی خواهد داشت …»

ریاست اداره تبلیغات اسلامی با تأکید براینکه کیفیت و ویژگی ظاهری و بیرونی انسان می‌تواند در دگرگونی باطن و درون، مؤثر باشد گفت:همان‌سان که روح و باطن انسان می‌تواند در ظاهرش تأثیر بگذارد. پس یکی از راههای اصلاح درون آن است که آدمی لباس و پوشش را اصلاح کند.
لذاامیرمؤمنان علیه‌السلام میفرمایند: «عَلَیکُمْ بِالصَّفیقِ مِنَ الثِّیابِ فإنَّ مَن رَقَّ ثَوبُهُ رَقَّ دِینُهُ». لباس­هایی که بدن را به­خوبی می­پوشانند، بپوشید؛ چرا که هرکس لباسش نازک و بدن­نما شود، عقاید و رفتارهای دینی­اش نیز ضعیف و سست گردد.

این کارشناس مذهبی بااشاره به سفارش قرآن کریم مبنی بررعایت عفت در پوشش و لباس گفت:
 وَالْقَواعِدُ مِنَ النِساءِ الَّتی لایَرْجونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أن یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِجاتٍ بِزینَهٍ و أن یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَّهُنَّ نور ،آیه۶۰.
بر زنان وانشسته و سالخورده‌ای که امید ازدواج ندارند، گناهی نیست که لباس‌ها]چادر و مقنعه‌[ی خود را کنار بگذارند به شرط آنکه خودآرایی نکنند و زینتی را آشکار نسازند و اگر عفّت بورزند ]و خود را بپوشانند[ برای آنان بهتر است.

حجت الاسلام عباسعلی فاطمی گفت:بی‌شک وقتی حجاب برای زنان سالخورده، دارای فایده و سودمند باشد برای زنان و دختران جوان سودمندتر است و فایده­های فراوان در پی دارد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>